Projectes destacats

Jovent i pensament crític: Reflexió sobre els nous Models econòmics per al desenvolupament.

Durant 3 cursos escolars hem treballat en més de 10 instituts de secundària,  en el marc de l’assignatura d’economia apropant l’economia social i solidària i l’emprenedoria social als joves.

El projecte s’ha centrat en la creació d’espais d’aprenentatges i reflexió pels alumnes de 3 i 4t de l’ESO amb l’objectiu de contribuir a la sensibilització i formació de les altres economies, concretament, de l’economia cooperativa, social i solidària i /o en l’emprenedoria social. El projecte s’ha acompanyat d’una part pràctica que cada escola podia escollir i consensuar amb els seus alumnes, les opcions que es plategen són:

 

1- la creació d’una CAF (Comunitat Autofinançada) amb l’alumnat dels grups-classe, de la mà del personal de l’Associació CAF, Comunitats Autofinançades (anomenada d’ara endavant ACAF), per tal que l’alumnat visqui de primera mà l’aplicació pràctica d’una organització de l’Economia cooperativa, social i solidària.

 

2- la creació d’una cooperativa d’alumnes de la mà d’un expert que al llarg de 3 sessions amb els alumnes acompanya el procés de creació de la mateixa i sessions d’acompanyament.

 

3 – Convidar 2 experiències d’emprenedoria social col·lectiva o individual a participar en una sessió a l’aula.

La situació de crisi sistèmica actual exigeix una reflexió, de manera individual, però especialment col·lectiva, sobre diferents eixos que són cabdals tant a nivell ideològic com a nivell estructural, amb l’objectiu de construir un futur més desitjable per al jovent. Hem  mostrat altres realitats, o ALTRES ECONOMIES, que sovint queden a l’ombra per falta de voluntat política de fer-les visibles.

 

Hem aterrat aquestes altres economies amb la posada en pràctica d’una forma d’organització econòmica pròpia del Mercat social com una CAF o una cooperativa d’alumnes o veure unes experiències d’emprenedoria social, que fa que l’alumnat tingui una experiència vivencial que l’ajuda a comprendre els principis bàsics d’aquestes altres economies, com ara la democràcia i participació, així com el compromís amb la comunitat i els vincles de confiança

 

Resultat d’aquest projecte, dels aprenentatges rebuts, dels exercicis realitzats, dels debats participats, dels treballs de recerca realitzats, de la posada en marxa d’una CAF o una Cooperativa, etc., s’han estimulat  i capacitat  als i les joves, i els/les ha donat  eines i recursos, per desenvolupar accions que els/les ajuden en el seu desenvolupament personal.

Abans d’iniciar-se la formació, Avalon ha fet una presentació a l’aula, és un taller per introduir la temàtica, i detectar interesos dels joves:

 

Economia social i Solidària:
1) Contextualització de l’Economia social
2) Economia social i solidària i cooperativisme
3) Finances alternatives
4) Mercat social.

 

Emprenedoria Social juvenil:
1. Introducció a l’Emprenedoria social
2. La teva idea
3. Desenvolupament i Planificació del producte i/o servei
4. Comunicació i màrqueting social
5. Desenvolupament del pla d’empresa, Canvas d’un model de negoci, i formes estratègiques

 

Un cop finalitzada la formació i recerca, entra en joc la part pràctica, que prèviament s’ha validat amb el professorat, cada alumen ha elaborat un projecte social segons els seus interessos i incorporant tots els aprenentatges adquirits.

 

Aquest projecte rep el suport de l’Ajuntament de Barcelona – Comissionat d’economia social.

 

En col·laboració:
Xarxa d’Economia Solidària (XES)
Finances Ètiques (FETS)
CAF’s (Comunitats Autofinançades)

Organitza:

Amb el suport: